vineri, 26 octombrie 2018

† Duminica a 30-a de peste an (B): Să vedem lumina [28 octombrie 2018]

Cristos vindecă un orb - de Carl Heinrich Bloch.
 Să vedem lumina
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (28 octombrie 2018)
Lecturi: Ieremia 31,7-9; Evrei 5,1-6; Evanghelia Marcu 10,46-52; lecturi

Omilie

În această duminică suntem invitați să medităm asupra luminii lui Cristos ce ne dă speranţă pe drumul vieţii. Isus, marele preot, celebrează Euharistia. Să alergăm la dânsul ca niște deportați din Babilon și să ne dea credință așa cum a avut-o orbul. Atunci, luminați de Cristos, îl vom urma pe cale.

Prima lectură luată din cartea profetului Ieremia (Ier 31,7-9) este scrisă după ce Ierusalimul a fost distrus de către babilonieni în anul 586 înainte de Cristos și poporul exilat. Un moment tragic, de disperare, un timp de viață grea, dar și de căutare sinceră a Domnului, care vine în întâmpinarea poporului. După ce anunțase prăbușirea lui Israel și soarta „rămășiței” lui Iacob (cf. Ier 30,1-22), profetul dă semne de speranță: contemplează călătoria de reîntoarcere în țară. Este „cartea mângâierii” (cf. Ier 30-31 şi cap. 32-33), în care este descrisă grija părintească pe care o are Dumnezeu față de poporul său exilat în Babilon. Domnul nu abandonează poporul. Trimite profeți pentru a-l consola. „Strigaţi de bucurie pentru Iacob, chiuiţi de veselie pentru conducătorul neamurilor! Faceţi să se audă «Aleluia!» şi spuneţi: «Doamne, mântuieşte-l pe poporul tău şi pe restul lui Israel!»” (v. 7). Este vestea de speranță a lui Ieremia celor căzuți în sclavie [Samaria încă din anul 721 î.C.] și a celor din Iuda distrus și exilat în Babilon [în anul 586 î.C.]. Întoarcerea din exil este văzută ca pe un nou exod și ca o nouă trecere prin pustiu. Cum să nu fie fericit poporul căruia i-a fost adresate astfel de cuvinte! „Îi aduc înapoi […] din colţurile pământului; printre ei sunt orbi, şchiopi, femei însărcinate şi care nasc: o mare adunare se întoarce aici” (v. 8). Dar profetul privește dincolo de dezastrul care îl apasă. Înțelege că, dacă poporul stă ferm în credință, Dumnezeu îl va elibera. Va fi un timp de bucurie: orbii vor vedea, șchiopii vor umbla. Domnul nu poate să abandoneze poporul căci „eu voi fi un tată pentru Israel” (v. 9). Este un suveran milostiv în care toate creaturile pot să se încreadă, mereu gata să intervină în favoarea celui care recunoaște infinita sa iubire de tată.



Acest Dumnezeu, plin de iubire, s-a revelat în Cristos. În Scrisoarea către Evrei (Evr 5,1-6) – redactată după decenii de la moartea și învierea lui Isus – avem definiția preoției lui Cristos: „mare preot luat dintre oameni, pus pentru oameni în relaţiile cu Dumnezeu, ca să ofere daruri şi jertfe pentru păcate” (v. 1). Accentul este pus pe umanitatea lui Isus. El ne înțelege și compătimește mizeriile noastre, pentru că el le-a trăit. Este apărătorul umanității noastre. Preotul „dă pe Dumnezeu oamenilor și oamenilor pe Dumnezeu”, cum spunea papa Ioan Paul al II-lea. Eliberează de păcate pentru a permite să meargă la Domnul. Dotat cu o imensă compasiune și solidaritate față de frați, el a spălat toate păcatele cu sângele său divin și a obținut binecuvântare. S-a oferit o dată pentru totdeauna printr-un act liber și ascultător față de Dumnezeu. Este mijlocitorul unei noi alianțe între Dumnezeu și oameni. Aparținând la lumea divină și la cea umană, el pune cele două lumi în comuniune.



În această duminică, Evanghelia după Marcu (Mc 10,46-52) prezintă episodul vindecării orbului. Isus merge din nord spre sud în regiunea de est a Iordanului (prin Perea), trece Iordanul și se îndreaptă, pe vechiul drum roman, spre Ierusalim, trecând prin Ierihon. Evanghelistul ne relatează ceea ce se întâmplă la părăsirea cetății. „Pe când ieșea din Ierihon cu discipolii săi şi cu o mulţime numeroasă, un cerşetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea la marginea drumului” (v. 46). Un orb cerşea la poartă. Marcu dă nume acestui cerșetor: el se numea Bartimeu, ceea ce înseamnă în aramaică „fiul orbului”. Evanghelia ne spune că acest om orb stă așezat. În Biblie, „a fi așezat”, înseamnă atitudinea celui care ascultă. În jurul lui totul era întuneric; nu vede cine trece, nu recunoaşte cine-i stă alături, nu distinge nici chipurile și nici atitudinile. Dar în acea zi totul a fost altfel. A auzit gălăgia mulţimii ce se apropia. Şi în întunericul vieţii sale, a percepţiilor sale, a intuit o prezenţă: „auzind că este Isus din Nazaret – notează evanghelistul – a început să strige şi să spună: «Fiul lui David, Isuse, îndură-te de mine!»” (v. 47). „Fiul lui David” – este denumirea lui Mesia des întâlnită în aceea vremea (Mc 11,10; 12,35). Rugămintea – „Isuse, îndură-te de mine!” [Kýrie eleison!] – este cerere care pătrunde cel mai adânc în inima lui Cristos și a lui Dumnezeu. Imploră cu mare insistență. „Mulţi îl certau ca să tacă, însă el striga şi mai tare: «Fiul lui David, îndură-te de mine!»” (v. 48). Dar cu cât voiau să tacă, el mai tare striga. Strigătele deranjau… Orbul nu și-a pierdut curajul! E perseverență și statornicie în rugăciune! Bartimeu ne învață să nu ne descurajăm; să îndrăznim să avem încredere, să ne aruncăm spre Isus. Nu vă fie teamă a striga revolta, incapacitatea, dorința noastră după dreptate! Orbul ne face să înțelegem că încredere și speranță nu vor fi dezamăgite.



Isus s-a oprit. El nu calcă peste soarta unui om. Îl cheamă. Orbul, aruncându-şi haina, a sărit în picioare. Mantaua este singura lui învelitoare. Pentru a merge la Domnul, trebuie să respingă trecutul său, toate povoara sa, toate bunurile sale. În Biserica primară, catehetul se dezbrăcă de tunica sa pentru a fi îmbrăcat cu lumina lui Cristos.



Fără să vadă nimic, Bartimeu a făcut acest salt de credință. Dialogul dintre Isus şi orb este scurt şi fascinant. Cristos l-a întrebat: „Ce vrei să fac pentru tine?” El a răspuns: „Rabboni, să-mi recapăt vederea!” (v. 51). Răspunsul şi verbul folosit de evanghelist lasă să se înțeleagă că orbul ştia ce înseamnă a vedea. Nu era orb din naştere. Și Isus i-a zis: „Mergi, credinţa ta te-a mântuit!” (v. 52). Este un îndemn pentru discipoli…



Salutându-l pe Isus ca Fiu al lui David, orbul din Ierihon aclamă în el pe Mesia. Ca răspuns Isus îl vindecă, atât pentru a-i răsplăti credinţa, cât mai ales pentru a-i arăta că a sosit timpul lui Mesia, acel timp în care, mai mult decât la întoarcerea din exil, aleargă spre Ierusalim, „orbul şi şchiopul”, aşa cum citim în lectura din cartea profetului Ieremia. Mesajul pascal este evident: un orb îl întrezărește, îl recunoaște şi îl primește. Credința sa îi permite să vadă clar lumina zilei, dar mai ales să contempleze în Isus „adevărul” și să-i devină discipol: „îndată şi-a recăpătat vederea şi îl urma pe cale” (v. 52). Fostul orb devine ucenic sincer. Acesta este probabil și motivul pentru care Bartimeu a fost cunoscut pe nume printre primii creștini și pentru care Marcu a ales tocmai istoria sa. El devine model pentru discipoli. Acest orb devine exemplu pentru fiecare dintre noi, al celui care crede, cere şi se roagă. Vindecat nu numai în trupul său, ci și în sufletul său, Bartimeu este un model de credință. Să nu pierdem ocazia… Timeo Jesum transeuntem et non redeuntem!, spunea sfântul Augustin: „mă tem de Isus care trece şi nu se mai întoarce” fără eu să-mi dau seama! Secretul pentru a înţelege această evanghelie stă în a ne simţi cu toţii „cerşetori de lumină” la margine drumului, ca Bartimeu. Când credința noastră devine obișnuită, să strigăm către Isus să ne dea să vedem lumina și să-l urmăm pretutindeni…

bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu