sâmbătă, 8 septembrie 2018

† Duminica a 23-a de peste an (B): Gloria lui Dumnezeu [9 septembrie 2018]

Gloria lui Dumnezeu
 pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 8:00 (9 septembrie 2018)
Lecturi: Isaia 35,4-7a; Iacob 2,1-5; Evanghelia Marcu 7,31-37; lecturi

Omilie

Cele trei lecturi din această duminică ne anunță o veste bună. Ele ne vorbesc de o transformare a omului. Cristos vine noi prin Euharistie, pentru a ne deschide inimile ca eu să aud cuvântul său.


Astăzi ascultând prima lectura – textul este din profetul Isaia  (Is 35,4-7) – mă surprinde două cuvinte și mă șochează: „răzbunarea Domnului” și „răsplata lui Dumnezeu”. Profetul îi îndemnă pe cei slabi de inimă: „Fiţi tari şi nu vă temeţi! Iată Dumnezeul vostru! Vine răzbunarea, răsplata lui Dumnezeu! El vine şi vă va mântui” (v. 4). Vrea să spună că revanșa lui Dumnezeu este de a ne salva pe noi toți. Isaia, cu opt secole înaintea lui Cristos, prevesteşte Israelului timpurile viitorului Mesia, cu imagini pline de poezie. Tot restul este promisiuni: ochii orbilor văd, urechile surzilor aud, şchiopul umblă, muții vorbesc: „atunci se vor deschide ochii orbilor şi urechile surzilor se vor destupa. Atunci şchiopul va sări ca un cerb şi limba celui mut va striga de bucurie” (vv. 5-6). Aceste timpuri sunt caracterizate de minuni. Deschiderea ochilor și urechilor înseamnă a da adevărata cunoaștere spirituală și convertire a inimii în ascultarea cuvântului Domnului. Îndemnul este adresat unui popor amenințat în existența sa, resemnat şi epuizat de şaptezeci de ani deportat în exilul din Babilon, este chemat să trăiască. Sunt oameni obosiţi şi dezorientaţi, descurajaţi în constatarea că istoria nu decurge cum ar trebui să fie: cei necinstiţi sunt aplaudaţi şi cei cinstiţi sunt luaţi în derâdere, bogaţii devin tot mai bogaţi iar săracii tot mai săraci. „Fiţi tari, nu vă temeţi! Iată, Dumnezeul vostru, vine să vă mântuiască!” Este un imn de bucurie: vestește victoria iubirii lui Dumnezeu împotriva răului, a urii, a violenței. Este o încurajare pentru cei care au trăit în frică. Revanșa lui Dumnezeu este de a elimina tot răul. Iată, vestea cea bună a infinitei iubiri a lui Dumnezeu. Toți oamenii se vor bucura în Domnul. Această speranță este deschisă tuturor. În Vechiul Testament se citește această profeție mesianică, dar evanghelia zilei realizează vindecarea surdului și a mutului. Mulțimea cântă noua creație a lui Isus: „Toate le-a făcut bine!” (Mc 7,37). Este gloria lui Dumnezeu asupra creației!


În a doua lectură sfântul Iacob (Iac 2,1-5) aduce o nouă lumina asupra vestei celei bune: credinţa în „Domul gloriei”, Isus Cristos, ne invită să reacționăm împotriva anumitor atitudini contrare Evangheliei. Intră în viața comunității, clarifică comportamentul nostru: să fie în acord cu credința noastră, ne recomandă apostolul; este o contradicție între credința în Domnul Isus și interesele personale și egoistice. Dacă credem în Cristos nu putem să judecăm pe alții după bani sau aparențe. Mica parabolă a bogatului cu inel de aur și a săracului cu haine ponosite ce apar în adunarea creștină, la prima vedere, ar fi fost o caricatură. Dar nu este așa! Între timp cei săraci sunt lăsați pe dinafară, acceptarea celor mai săraci în Biserică devine tot mai dificilă. Apostolul ne amintește că între noi nu trebuie să existe părtinire. Nu trebuie să uităm că Dumnezeu iubește pe toți oamenii și vrea să-i salveze pe toți. Nu este vorba nici de bani, nici de sărăcie, ci de credință. Credința este primirea lui Dumnezeu în viața noastră, acceptarea iubirii sale pentru cei săraci, simpli și excluși. Dacă vrem să fim în comuniune cu el, trebuie să fim deschiși și primitori față de toți. Dacă există privilegii în comunităţile creştine, acestea sunt rezervate celor care sunt în nevoi. Este un avertisment destul de actual şi pentru noi.



Episodul din evanghelie este foarte simplu: Isus vindecă un surdomut în lumea păgână. Mesajul lui este că păgânii sunt admiși la mântuire. Pentru a înţelege evanghelia din această duminică (Mc 7,31-37) este necesar înainte de toate să vedem geografia locului. Isus se află în ținutul Decapole, un teritoriul păgân. El nu ezită să părăsească Israelul. Cei care ştiu puţină greacă pot să explice că „decapole” înseamnă „zece cetăţi”. Este o regiune dincolo de Iordan, un teritoriu întins la est de Marea Galileei, în partea Siriei şi a Iordaniei. Zece cetăţi s-au unit între ele pentru a fi mai puternice, dar înainte de Isus au căzut sub dominaţia romană. Una dintre aceste cetăţi – foarte importantă – era Damascul. 



Minunea este făcută în favoarea unei persoane care, conform concepţiei timpului, ar fi trebuit să fie exclusă de la mântuire: nu era evreu, ci păgân. În timp ce Domnul trecea „în mijlocul ținutului Decapole”, i-au adus un surd și l-a rugat să-și pună mâna peste el. Este important de spus că locuiau mulți greci, deci păgâni. Care este atitudinea Isus când trăieşti în plin mediu păgân? De ce Cristos a făcut minunea, nu ca să şocheze lumea, dar dintr-un alt motiv: care? Pentru a întâlni acea persoană rănită în trupul său, a dialoga cu acest om, a intra în relaţie cu el. Isus trezește și face să se înțeleagă că nici un om care se apropie de el nu va fi îndepărtat. El caută și ultimul om din aceea regiune păgână pentru a-i dărui iubirea și mântuirea sa, chiar dacă nu face parte din poporul ales. Este drumul lui Dumnezeu spre om…  


Surdul, care vorbea cu greu, era condus la Isus de către prieteni. Totdeauna sunt alţii care ne conduc la Cristos. Dar pentru a-l întâlni trebuie să te mişti, să ieşi din certitudinile tale dobândite. Isus merge direct, pună mâna. Nu este suficient: răul este prea mare. Isus îl ia la o parte din mulţime. În haosul cotidian şi în mijlocul mulţimii nu reuşim să auzim bine. Trebuie dus de o parte. Îi atinge urechile, îi atinge limba cu salivă. Pe timpul lui Isus se credea că saliva ar conţine suflare. Să ne gândim puţin: în faţa unei boli simţim repulsie, evităm să intrăm în contact cu trupul bolnav. Isus nu face așa: înainte de vindecarea, îl face pe surdomut să simtă că-l iubeşte, că nu este dezgustat, până acolo că îl atinge, îl mângâie.



Privind spre cer, Isus a oftat, s-a rugat. Privirea spre cer – este acelaşi gest pe care Cristos l-a făcut la înmulţirea pâinilor (cf. Mc 6,41) – indică rugăciunea. Răul este foarte puternic. Cristos luptă împotriva lui, nu fără dificultate. În sfârșit, a câștigat. A spus: Éffata! Cuvânt din limba aramaică vorbită de Isus şi care înseamnă „deschide-te!” (v. 34). Urechile s-au deschis, limba vorbește corect: „îndată i s-au deschis urechile şi i s-a desfăcut legătura limbii şi vorbea corect” (v. 35). Prin acest om, Dumnezeu dă păgânilor urechi ca să audă Cuvântul lui Dumnezeu și gură pentru a vesti lauda lui. În acea zi, în acel colţ pierdut din Decapole, Dumnezeu a venit să mântuiască pe acel om de boala sa prin rugăciune la Tatăl său ceresc.



Isus „le-a poruncit să nu spună nimănui” (v. 36). „Porunca”, în Evanghelia după Marcu, este o caracteristică aproape obişnuită: a înţelege corect adevărata natură a mesianităţii lui Cristos. Nu ajung minunile, trebuie să aşteptăm pătimirea şi crucea. „Însă cu cât mai mult le poruncea, cu atât mai mult ei îi duceau vestea” (v. 36). Reacţia mulţimii este uimire. Expresia greacă vorbeşte de o uimire atât de intensă încât nu găsim în nici o altă parte din evanghelie: „peste măsură de uluiţi” (v. 37). Uimire ce nu pare să se nască doar din acest episod, ci din întreaga acţiune a lui Isus. „Toate le-a făcut bine; chiar şi pe surzi îi face să audă şi pe muţi să vorbească” (v. 37). Isus este mântuitorul aşteptat. Dar cuvintele mulţimii fac aluzie şi la relatarea creaţiei: „Dumnezeu a văzut toate cele pe care le făcuse și, iată, era foarte bune!” (Gen 1,31). Minunea împlinită de Isus este semnul că începe o nouă creaţie: este gloria lui Dumnezeu asupra creației. Să luăm aminte!

[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu