vineri, 10 august 2018

† Duminica a 19-a de peste an (B): Euharistia satură foamea de Dumnezeu [12 august 2018]


Euharistia satură foamea de Dumnezeu
pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 8:00 (12 august 2018)
Lecturi: 1Regilor 19,4-8; Efeseni 4,30-5,2; Evanghelia Ioan 6,41-51; lecturi

Omilie


Pâinea din cer pe care o promite Isus mulțimii este Euharistia pe care o celebrăm; ea dă putere pentru a face viața noastră mai bună. Lecturile biblice din duminica de astăzi propun reflecției noastre misterul Euharistiei. Isus se prezintă ca ţinta finală a vieţii omului. El satisface nevoile şi dorinţele noastre cele mai profunde. Pâinea materială încearcă să astâmpere foamea din trupurile noastre, după cum mana potolește foamea evreilor din pustiu. Euharistia satură foamea inimii umane după Dumnezeu: „eu sunt pâinea vieţii”, „eu sunt pâinea coborâtă din cer”. Isus ne introduce în misterul lui Dumnezeu care iubește toate creaturile și care în sacramentul Euharistiei se face prezent lor.   



Prima lectură luată din Cartea întâia a Regilor (1Re 19,4-8) prezintă un moment dramatic din viața profetului Ilie, persecutat de regina feniciană Isabela, soţia regelui Ahab, care domnește peste Israel. Ilie este original din Tișbe, din Galaad, acum în nordul Iordaniei. Își exercită misiunea în anii 875 și 850 înainte de Cristos. După ce a masacrat patru sute cinzeci de preoții a lui Baal, zeul canaanean al ploii și al fertilității, pe muntele Carmel (1Re 18,20-40) – aceasta nu i-a cerut-o Dumnezeu – fidel misiunii sale profetice, este constrâns să fugă în deșert cale de o zi. Pustiul „este un loc unde domnesc instabilitatea şi nesiguranţa – în deşert nu este nimic – unde lipseşte apa, lipseşte hrana şi lipseşte adăpostul. Deșertul este o imagine a vieţii umane […]. Această nesiguranţă generează în om nelinişti primare. […]. Pustiul provoacă aceste nelinişti” (papa Francisc, Audiența generală [8 aug. 2018]). Este momentul de criză a chemării sale, a pierdut simțul lui Dumnezeu, care pare că a intrat în tăcere, căci ajunge până la panică: îi cere Domnului să moară. Dar îngerul lui Dumnezeu îl readuce pe Ilie pe căile acestei lumi. În extremă slăbiciune găsește ajutor la Domnul. „Un înger […] i-a spus: «Ridică-te şi mănâncă!»” (v. 5). Și i-a dat „o turtă coaptă pe pietre şi un urcior cu apă” (v. 6). Pâinea care hrănește, apa care întărește! Și „cu puterea acelei hrane, a mers patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi până la muntele lui Dumnezeu, Horeb” (v. 8). O fugă care se transformă într-un pelerinaj la izvoarele Bibliei amintind de deșertul Sinai, locul de naștere a poporului evreu. Acolo, într-o zi, s-a născut poporul eliberat, acolo se naște astăzi noul profet a lui Israel, primind și îmbrățișând cu reînnoită energie învățăturile Domnului [Tôràh] și să le predice lui Israel. Episodul trimite la pâinea euharistică…



Pâinea pe care o dă Domnul este în vederea unui drum în iubire. „Fiţi buni unii faţă de alţii, înţelegători, iertându-vă unii pe alţii, aşa cum şi Dumnezeu v-a iertat în Cristos!” (v. 32), ne îndeamnă sfântul Paul în lectura a doua de astăzi (Ef 4,30–5,2). Apostolul scriind creştinilor din Efes le cere – în finalul scrisorii sale – „viaţa nouă” a celor botezați: „nu-l întristaţi pe Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu cu al cărui sigiliu aţi fost însemnaţi pentru ziua răscumpărării!” (v. 30). Drama necredinței și a păcatului s-a dezvoltat într-un catalog de șase vicii care ruinează relațiile cu aproapele: „orice amărăciune, furie, mânie, răcnet, blasfemie şi orice răutate” (v. 31). Paul opune o scurtă listă de virtuți bazate pe iubire: ne cere tuturor să umblăm în iubire, să imităm iubirea lui Dumnezeu Tatăl care în Fiul său ne-a arătat semnul cel mai pregnant al comuniunii sale cu oamenii: „Cristos ne-a iubit pe noi şi s-a oferit lui Dumnezeu pentru noi ca ofrandă şi jertfă de bună mireasmă! (v. 2). Apostolul definește acest stil de viață: intimitatea lui Dumnezeu – „fiți imitatorii lui Dumnezeu” (v. 1).


În Evanghelia după Ioan (In 6,41-51) Euharistia este un „mister” pe care l-a vestit Isus în „semnul” înmulțirii pâinilor și explică acum oamenilor semnificaţia acelui „semn” într-o cateheză sau un discurs făcut în sinagoga din Cafarnaum, iar Nazaretul este la zece kilometri. Criza de credință este exprimată prin verbul „a murmura”: „iudeii murmurau împotriva lui Isus, pentru că spusese: «Eu sunt pâinea care s-a coborât din cer»” (v. 41). Ascultați, ce sfidare! Este un om! Necredința acum se îndreaptă împotriva întrupării lui Cristos, împotriva scandalului umanității sale. În faţa afirmării lui Isus, iudei reacţionează protestând şi murmurând. Nu reușesc să fie convinși de originea sa divină. Aspectul său pământesc – „Nu este oare acesta Isus, fiul lui Iosif, pe ai cărui tată şi mamă îi cunoaştem?” (v. 42) – devine în ochii lipsiți de credință o piedică pentru a intui în „fiul lui Iosif” pe Fiul lui Dumnezeu. Este scandalul întrupării...


În faţa murmurărilor evreilor, Isus nu se sustrage scandalului, nici nu-l atenuează. Cristos nu discută, dar afirmă: „Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer” (v. 51). Dialogul există și încă și răbdarea lui Dumnezeu… Nu este pâinea lui Moise cea care dă viaţă lumii: „părinţii voştri au mâncat mana în pustiu şi au murit” (v. 49). Isus – şi numai Isus – este „pâinea vieții”, adică revelația, Cuvântul, înţelepciunea de care omul îi este foame. Iudeii nu contestă că Dumnezeu poate să dea „pâinea vieții”, dar sunt de-a dreptul uimiți că Isus poate să spună despre sine: „eu sunt pâinea vieții”. Aceasta este alegerea lui Dumnezeu: înainte de a fi un mister de neînțeles pentru minte, este un mister de iubire. Oamenii nu au nevoie de eforturi supraumane pentru a înțelege ceva din cer… Toți, mari și mici, înțelepți și neștiutori, sfinți și păcătoși, toți pot să se apropie de Dumnezeu prin trupul și cuvintele lui Isus – da, a fiului lui Iosif din Nazaret și al Mariei. În fața refuzului iudeilor Isus dezvăluie originea şi condițiile credinței din Dumnezeu: de două ori ne-o repetă – „nimeni nu poate să vină la mine dacă nu-l atrage Tatăl” (v. 44), „oricine a auzit şi a învăţat de la Tatăl vine la mine” (v. 45). Izvorul credinţei în Cristos este iniţiativa Tatălui: credinţa este darul său. Condiția cerută omului este ascultarea: a asculta și a se lăsa instruit.

Este interesant să notăm expresia finală: „iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viaţa lumii” (v. 51).  Isus ni se dăruieşte drept pâinea vieţii, nu numai prin credinţă, ci şi prin Euharistie, hrănind astfel întreaga noastră fiinţă. Credinţa şi Euharistia refac fără încetare puterile noastre în strădania de a ajunge la Dumnezeu.

Cel care a înmulţit pâinile este Isus, „noul Moise”. El îi hrăneşte pe toţi cei care vin la el cu credinţă. El este izvorul vieţii veşnice pentru toţi cei care se apropie de Euharistie şi primesc darul său. El este pâinea cea vie care îi pune pe oameni în comuniune cu Dumnezeu…




[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu