duminică, 5 ianuarie 2020

† Epifania Domnului: „Steaua” mântuirii noastre [6 ianuarie 2020]

„Steaua” mântuirii noastre
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 17:00 (6 ianuarie 2020)         
Lecturi: Isaia 60,1-6; Efeseni 3,2-3a.5-6; Evanghelia Matei 2,1-12; lecturi

Omilie


Astăzi Biserica ne invită să celebrăm Epifania Domnului. Este un cuvânt grec care înseamnă „manifestare” sau „arătare”. Sărbătoarea Epifaniei manifestă că Isus vine pentru toți oamenii de pe pământ, nu numai pentru păstorii din Betleem. Este manifestarea lui Dumnezeu înaintea popoarelor. Magii vin din Răsărit tocmai pentru a arăta universalitatea mântuirii dăruite de Cristos. Epifania ne invită să ne deschidem spre orizonturi noi... Descoperim că el, Domnul, este adevărata stea care ne conduce spre mântuire.

Profetul Isaia (Is 60,1-6) ne anunța că toate popoarele se vor îndrepta spre Dumnezeu. Acest lucru se întâmplă cu magii. O chemare pentru toți oamenii. Mesajul său se adresează unor deportaţii întorși din exil. Prezintă visul dintotdeauna al lui Israel: „Ridică-te, Ierusalime!” Pentru a merge trebuie să te ridici, să te scoli din somn, să renunți la miile de comodități, să intri în deșertul nesigur unde sunt vipere otrăvitoare și scorpioni spre a ajunge la Ierusalim. Profetul meditează asupra răsăritului soarelui peste cetate: totul este lumină, claritate. În timp ce văile care înconjoară cetatea erau cufundate în întunericul nopții, zidurile Ierusalimului reflectă splendoarea soarelui care răsare și totul apare luminos. Isaia descoperă că Ierusalimului devine lumină a lumii: „ridică-te, luminează-te, Ierusalime, căci lumina ta vine şi gloria Domnului răsare deasupra ta!” (v. 1). Dar nu mai este soarele, ci Dumnezeu însuși strălucește în chip minunat. „Peste tine va răsări Domnul şi gloria lui se va vedea deasupra ta” (v. 2). Gloria Domnului a răsărit asupra Ierusalimului. Dar adevărata sa bogăție stă în altă parte, nu la răscrucea drumurilor comerciale din trecut. Dumnezeu este cel care cârmuiește întreagă lumea şi a făcut din Ierusalim speranţa tuturor popoarelor. Este prezenţă luminoasă a Domnului. Privind înainte, în ciuda ceții, urmând intuițiile unei inimi îndrăgostite de adevăr și frumusețe, poporul lui Dumnezeu vede farul care călăuzeşte şi atrage neamurile. „Vei fi învăluită de o mulţime de cămile, de cămile tinere din Madian şi din Efa; toţi din Saba vor veni şi vor aduce aur şi tămâie şi vor aduce laude Domnului” (v. 6). În ținuturile Ierusalimului va avea loc marea manifestare – epifania: naşterea lui Isus Cristos. Evangheliştii vor vedea manifestarea lui Dumnezeu şi împlinirea profeţiei.

Sfântul Paul în scrisoarea către Efeseni (Ef 3,2-3a.5-6) se întoarce pentru contemplarea misterului introducerii păgânilor în Biserică. A înțeles multe lucruri importante pentru întreaga omenire și le anunță cu tărie: „prin revelaţie, mi-a fost făcut cunoscut misterul […] că păgânii sunt împreună-moştenitori, formează un singur trup şi sunt împreună părtaşi ai promisiunii, în Cristos Isus, prin evanghelie” (v 3; 6). Când un secret devine cunoscut este o descoperire, o revelație: păgânii sunt un trup cu noi, sunt părtași ai promisiunii lui Cristos prin evanghelie. Evreii chemau păgâni pe aceea care nu aveau aceeași religie cu a lor. Practic, suntem chemați să împărtășim moștenirea lui Isus, a făgăduinței sale. Moștenire, trup, promisiune sunt trei temeni fundamentali ai teologiei harului care ne pune în comuniune cu Dumnezeu. Voința Domnului s-a manifestat prin Isus, după ce a înviat din morți, cu un trup care nu mai are limite, să întâlnească pe toți oamenii și să-i unească în aceeași iubire.



Evanghelia după Matei (Mt 2,1-12) ne vorbeşte despre niște străini veniți din Orient care-l caută pe copilul Isus. Nu-l cunosc, dar au daruri pentru el. Nașterea lui este un mare eveniment pentru ei. În Orient steaua era semnul regelui. Când un personaj important se năștea orientalii ziceau că se năștea o stea pe cer. Magii privesc cerul. Vede apariția unei stele. Au mers după stea. Sfântul Matei specifică drumul făcut de magi pentru a-l găsi și întâlni pe „regele iudeilor” și explică dorința profundă din inima acestora: „Unde este regele nou-născut al iudeilor? Căci am văzut steaua lui la răsărit şi am venit să-l adorăm” (v. 2). Magii sunt oameni înțelepți care studiază astrele. Privesc stelele și interpretează sensul istoriei. Practic, sunt adevărați cercetători ai sensului vieții. Deși trăiesc departe, în Orient, locul de unde răsare soarele și de unde, se zice, că apare înțelepciunea, magii ajung să descopere steaua lui Iacob și timpul nașterii Mesiei. Entuziasmați și fascinați ei pornesc la drum spre Ierusalim, deoarece toate profețiile vorbesc despre stea lui David și la poporul lui Israel.



Dar, iată că acum magii au pierdut din vedere steaua care îi conducea. Acum, în Ierusalim, sunt conduși de către cei care trebuiau să ştie Scripturile, de arhiereii și cărturarii, care înțeleg că profeția lui Miheia s-a împlinit la „Betleem, pământ al lui Iuda”, căci acolo s-a născut  Mesia.



Și „iată că steaua pe care o văzuseră la răsărit mergea înaintea lor până când, venind, s-a oprit deasupra locului unde este copilul” (v. 9). Magii vin la iesle. Găsesc pruncul și pe mama lui. Se prosternează şi îi oferă daruri. Au ales ce era mai bun: aur – pentru că este regele; tămâie – pentru că el este Dumnezeu; smirnă, folosită la îmbălsămarea morților – pentru că el este om, destinat să moară.



Astăzi Cristos se manifestă şi este recunoscut ca Dumnezeu. Prin acești străini, lumea întreagă este chemată la credință în Isus. Este Dumnezeu care „se naște” în istoria umană. Magii proclamă solemn că evanghelia trebuie vestită tuturor popoarelor…

Recent am găsit o altă istorisire. Se spune că cei trei înţelepţi – Gaspar, Balthasar şi Melchior – erau de vârste diferite. Gaspar era tânăr, Balthasar adult iar Melchior era bătrân. Ei au găsit grota în care se afla Cel Sfânt şi au intrat pe rând să îl salute. Melchior, fiind cel mai în vârstă, a intrat primul. A găsit înăuntru un bătrân ca el. Au depănat împreună amintiri. A urmat Balthasar. În grotă a găsit un bărbat adult, vorbind amândoi cu pasiune despre cum să fii o persoană importantă într-un grup şi despre responsabilități. Tânărul Gaspar a intrat ultimul. A găsit un tânăr profet, aşteptându-l. Au vorbit despre schimbări şi visuri îndrăzneţe. După aceea cei trei înţelepţi au început să povestească între ei despre întâlnirea cu Mesia, fiind uimiţi fiecare de povestea celuilalt. Au luat atunci aurul, smirna şi tămâia şi au intrat toţi trei în grotă. Au găsit acolo un copilaş, pe pruncul Isus, născut doar de douăsprezece zile.

În sărbătoarea Epifaniei, amintim manifestarea lui Cristos ca om sub chipul unui prunc. Simţim alături de noi pe magi – înţelepţi însoţitori de drum. Exemplul lor ne ajută să ne ridicăm privirea spre steaua mântuirii noastre care este Cristos Isus. 



bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989]; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu