joi, 28 martie 2013

Joia Sfântă: Iubirea frăţească (omilia)

 

 



Aceasta este o seară de o măreţie incomparabilă. Cu ea începem trei zile preasfinte: sunt zilele pătimirii şi învierii Domnului. Acest triduum sacru constituie momentul cel mai intens din scurgerea zilelor noastre, pentru că în aceste zile are loc lucrarea de mântuire a noastră. Fiecare din aceste zile are propria sa fizionomie: seara aceasta începe cu celebrarea instituirii Euharistiei.
 
1. „Domnul Isus, în noaptea în care a fost trădat, a luat pâinea...” Cu aceste cuvinte, apostolul Paul, fidel unei tradiţii primite de la Domnul însuşi, relatează ce s-a întâmplat în acea seară, eveniment pe care îl celebrăm noi acum. Înainte „de a trece din această lume la Tatăl”, celebrând cina pascală, Isus instituie Euharistia: încredinţează definitiv ucenicilor săi trupul său oferit, sângele său vărsat. Ni-l încredinţează ca să ne hrănească, sigilând astfel Alianţa nouă şi veşnică.
 
Care este sensul acestei decizii, semnificaţia acestei instituiri? Ne este descoperit în seara aceasta în două moduri: prin prefigurarea profetică a mielului despre care ne vorbeşte prima lectură; prin simbolismul spălării picioarelor de care ne vorbeşte evanghelia. Dar mai întâi trebuie să ne oprim încă să medităm profund cuvintele apostolului, pentru că ele ne spun ce este Euharistia.


 
Isus la ultima cină instituie „sacramentul” jertfei sale pascale, punând la dispoziţia fiecărui om, prin ministerul apostolic, Trupul său oferit ca jertfă şi Sângele său vărsat. Şi astfel, prin acest sacrament sfânt, Isus ne face părtaşi într-un mod misterios dar real la moartea sa răscumpărătoare, adică ne face parte din infinita iubire care s-a realizat pentru totdeauna în această moarte şi înviere, introducându-ne în însăşi viaţa divină. Euharistia, aşadar, nu se reduce la o simplă amintire sau la o rugăciune făcută pentru a recupera în memoria noastră un eveniment închis în trecutul său. Dimpotrivă. În virtutea puterii de transformare a Duhului Sfânt, pâinea şi vinul, prezente pe altar, devin în mod real, cu adevărat, substanţial, Trupul şi Sângele Domnului. Astfel, celui care crede, îi este dată posibilitatea de a se hrăni din omenitatea Domnului. În Euharistie tu mănânci – ca să spunem aşa – chiar moartea sa, în sensul că această moarte a Domnului se înscrie în profunzimile vieţii tale: devii cu adevărat părtaş la moartea Domnului. Iată ce este Euharistia: este Cristos însuşi care, prin ministerul sacerdotal, îi dăruieşte propriul Trup să-l mănânci şi Sângele său ca să-l bei, ca să te facă părtaş de acel eveniment de mântuire definitivă care este moartea sa glorioasă. „Participăm la Trupul şi Sângele lui Cristos cu cea mai mare siguranţă de credinţă. Sub speciile pâinii îţi este dat trupul său şi sub speciile vinului îţi este dat sângele său, pentru ca participând la trupul şi sângele lui Cristos tu să devii un singur trup şi un singur sânge cu el. Noi devenim purtători de Cristos. În timp ce trupul şi sângele său se răspândesc în membrele noastre, devenim ceea ce spune sfântul Petru: părtaşi la natura divină” (Sf. Ciril din Ierusalim, Cateheze, XXII).
 
2. „Să ia din sângele lui şi să ungă amândoi uşorii şi pragul de sus al uşii casei”. Lectura profetica vorbindu-ne despre jertfirea mielului de către fiii lui Israel, ne descoperă deja semnificaţia misterului euharistic. „În acea noapte eu voi trece...” Aşadar, sângele mielului pus pe casa lor, eliberează pe fiii lui Israel de devastare, şi după acea noapte ei vor putea să părăsească Egiptul sclaviei lor. Acestea au fost scrise pentru credinţa noastră şi pentru sfinţirea noastră.
 
Jertfa lui Cristos pe Cruce este aceea care ne salvează pe noi astăzi; este sângele lui acela care ne eliberează: în această jertfă ajunge să se desăvârşească planul milostiv al Tatălui.

Euharistia a fost instituită pentru ca fiecare dintre noi să poată lua parte la acea jertfă. Sângele mielului pus pe uşorii casei a împiedicat distrugerea celui care era în casă. Atunci când buzele tale sunt udate de sângele lui Cristos, tu eşti salvat.
 
3. Dar gestul simbolic împlinit de Cristos şi relatat de Evanghelie, acela al spălării picioarelor, ne spune care a fost intenţia profundă care l-a mişcat pe Cristos să instituie Euharistia. Prin ea, fiecare credincios dobândeşte, participă la actul de iubire care la făcut pe Domnul să-şi dea viaţa. „V-am dat exemplu...” Nu este vorba doar de imitarea unui model care se află în exteriorul nostru; nu este vorba în primul rând de o angajare morală a noastră. Şezând la masa Domnului, cel credincios primeşte şi asimilează dragostea lui Cristos, care s-a încredinţat tuturor oamenilor, golindu-se de sine însuşi (cf. Fil 2,7) şi în ea atinge acel har care îl face capabil să iubească aşa cum a iubit Cristos. În fiecare dintre noi Euharistia îşi atinge scopul ultim pentru care a fost voită: ca să ne facă să locuim şi să trăim mereu în acea caritate care l-a purtat pe Cristos să spele picioarele ucenicilor săi, adică să-şi dea viaţa pentru noi. Atunci când se întâmplă aceasta, Euharistia a reuşit în mod perfect.

Iată, fraţilor: în această seară celebrăm instituirea minunată a acestui sacrament. El „are o triplă semnificaţie. Una în ceea ce priveşte trecutul, întrucât este memoria pătimirii Domnului, care a fost un adevărat sacrificiu; ... o a doua semnificaţie priveşte prezentul, adică iubirea eclezială în care toţi oamenii au fost inseraţi în virtutea acestui sacrament; ... o a treia semnificaţie priveşte viitorul: prefigurează bucuria de Dumnezeu, care se va împlini în patrie” (S. Toma de Aquino, Suma Theologiae III, q. 73, 4c). (mons. Carlo Caffara; trad. pr. Isidor Chinez).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu