Cardinalul Tomás Spidlik, privind la comorile tradiţiei orientale,
prezintă într-un interviu esenţialul Postului Mare, cu alte cuvinte indică un
itinerar spiritual de convertire pe urmele sfinţilor părinţi.
Un sfat practic pentru
exerciţiile de Postul Mare de la unul din cei mai mari cunoscători ai
spiritualităţii Orientului creştin? A permite şi vreun element umoristic,
"aproape prin contrabandă, util nu atât pentru a rămâne treji, ci tocmai
pentru a trăi o pocăinţă creştină sinceră". Este atitudinea sugerată de
cardinalul Tomás Spidlik care spune: "Am folosit eu însumi acest stil, cu
câteva referinţe umoristice, predicând în anul 1995 exerciţiile spirituale de
Postul Mare lui Ioan Paul al II-lea şi el a observat asta făcându-i
plăcere". Iezuit morav, având 89 de ani, card. Spidlik continuă să fie
punct de referinţă în est ca şi în vest. Din anul 1991 trăieşte şi lucrează la
Centrul Aletti, la un pas de biserica "Santa Maria Maggiore", unde se
studiază tradiţia Orientului creştin în relaţia sa cu lumea contemporană.
• Ce diferenţă există în acest
domeniu între cei doi plămâni ai Bisericii Universale?
O caracteristică a acestei
diversităţi se recunoaşte deja în termenii cu care indicăm progresul spiritual.
În Occident se foloseşte cuvântul convertire. Este acelaşi din grecescul
metŕnoia? Să vedem. Convertire este traducerea literară a termenului biblic
care indică o schimbare a drumului. O persoană a descoperit că acţiunea şi
gândirea sa merge spre un scop greşit. Deci trebuie să schimbe, să se întoarcă
înapoi. Traducând acest limbaj metaforic în termeni morali, rezultă vestitul
avertisment: ingredere totus, mane solus, ex alius! Se povestesc exemple
edificatoare ale unor sfinţi care au ieşit radical schimbaţi din exerciţii
făcute cu suflet generos. Dar tocmai acest concept trezeşte îndoieli în
persoanele ecleziastice care fac exerciţii spirituale în fiecare an: de câte
ori trebuie să-mi schimb viaţa şi deciziile mele interioare? Dacă se face cu
sinceritate, este suficient o dată pentru totdeauna. Acestora care fac obiecţii
de conştiinţă li se răspunde: nu se face în fiecare an o convertire totală, ci
o anumită miniconvertire, cu privire la un punct special.
• Şi termenul grec metánoia?
Se poate înţelege diferit
termenul metánoia. Al doilea element
al cuvântului înseamnă modul de a gândi şi acesta creşte mai bine neschimbând,
ci înaintând în direcţia luată. Putem încerca să înţelegem ce înseamnă asta în
relaţie cu observarea lucrurilor din jurul nostru. Primul grad este vederea
ochilor. Este ştiinţa physiké. În al
doilea grad se privesc aceleaşi lucruri cu intelectul pur: se face un progres
spre meta-physiké. Însă autorii spirituali insistă asupra necesităţii de
a face un al treilea pas, adică a vedea aceleaşi lucruri şi pe noi înşine cu
ochii luminaţi de Duhul Sfânt, a merge dincolo de meta-physiké. Acesta
este scopul principal al exerciţiilor spirituale de Postul Mare.
• Ce tradiţie au exerciţiile
spirituale de Postul Mare în Orientul creştin?
Îmi permit să propun un exemplu
care nu deviază chiar aşa de mult de la temă, cum ar putea în schimb să pară la
prima vedere. Pe Muntele Athos exista o şcoală pentru pictori de icoane care se
asemăna cu un curs de exerciţii spirituale. Participanţii trebuiau să asiste la
liturgie, să aprofundeze cunoştinţele despre credinţă, teologia şi să studieze
şi arta iconografică. La sfârşit, trebuiau să treacă un fel de examen de
maturitate care consta în pictarea imaginii Schimbării la faţă pe Muntele
Tabor.
• De ce icoana Schimbării la
faţă?
Pentru a demonstra că sunt
capabili să observe lumea nu cu ochii profani, nici prin speculaţii raţionale,
ci tocmai de a vedea universul aşa cum l-au văzut apostolii pe Tabor. Aspectul
special al acestei viziuni taborice este descris în omiliile părinţilor
şi autorilor bizantini. Termenul grec pentru schimbare la faţă este metamórphosis,
literal "schimbare a formelor". Cunoaştem Metamorfozele lui Ovidiu.
Schimbarea la faţă a lui Isus nu putea avea loc în acest mod. Dacă şi-ar fi
schimbat forma, apostolii nu l-ar fi recunoscut. Apostolii l-au văzut pe
Mântuitorul într-o lumină nouă, o lumină spirituală, au dobândit metánoia,
perfecţiunea credinţei. De fapt, pe icoane este în general reprezentat numai
sfântul Petru, care reuşeşte s-o priceapă pe deplin dat fiind faptul că,
înainte de a urca pe Tabor, a mărturisit: "Tu eşti Cristos, Fiul lui
Dumnezeu cel viu". Creştinii sunt invitaţi să dobândească lumina
taborică în rugăciuni. De aceea, elementul principal în exerciţiile
spirituale este o intensă rugăciune personală.
• Care este semnificaţia
rugăciunii?
Va fi mai bine să ne dăm seama
mai întâi ce este ceea ce se numeşte rugăciune. Pentru noi creştinii este de
importanţă capitală faptul că în timpul sfinţilor părinţilor a fost adăugată la
definiţiile rugăciunii clasica afirmaţie platonică: rugăciunea este
"ridicarea minţii la Dumnezeu". Şi totuşi Evagriu, care în
secolul al IV-lea a introdus această definiţie în tratatele monastice, a făcut
o adăugire de mare valoare: "... şi colocviul cu Dumnezeu". Asta
înseamnă că Dumnezeu, către care ridicăm mintea, nu este o idee nobilă, o idee
universală abstractă, ci o persoană vie cu care se intră în dialog personal.
Insist asupra acestui aspect, astăzi aşa de actual. De vreme ce mă cunosc ca
unul care studiază "spiritualitatea orientală", câteodată cineva vrea
să vorbească cu mine despre meditaţiile: orientală, yoga, zen. De obicei aceste
persoane sunt ferm convinse că aceste practici se potrivesc cu mentalitatea
omului de astăzi, dar au îndoieli asupra modului de a le concilia cu
rugăciunile creştine.
• Un exemplu, între yoga şi
rugăciunea creştină?
Fac referinţă la un colocviu cu o
budistă japoneză. Se întorcea din Elveţia unde a participat la un curs de
ştiinţă comparată între religii şi voia să discute cu mine despre mistica
creştină. Am pictat pentru ea pe hârtie schema urcării pe munte, Sinai sau
Carmel, diferitele etape. A ascultat uimită şi a trasat o schemă destul de
asemănătoare, luând-o dintr-un document budist. Apoi m-a întrebat: "Mai
aveţi vreo altă schemă de urcare mistică?" - "Desigur", am
răspuns, explicându-i teoria lui Evagriu despre eliberarea de conceptele
particulare pentru a ajunge la Dumnezeu "fără forme". Budista,
entuziasmată, a exclamat: "Acest lucru este tipic al nostru. Dar atunci,
dacă se pot găsi atâtea analogii, există sau nu există diferenţă între
rugăciunea creştină şi cea budistă?". Am încercat să ies din încurcătură
cu o contra-întrebare: "Când voi vă rugaţi, unde voiţi să ajungeţi?"
- "Este clar, unirea cu Fiinţa supremă", a fost răspunsul ei -
"Frumos, sunt de acord şi eu. Dar întreb încă un lucru: În această viaţă a
noastră cineva a ajuns deja la unirea perfectă cu Dumnezeu?", am insistat
eu. Femeia mi-a dat un răspuns într-adevăr frumos: "Aceasta este dorinţa
oamenilor, dar în această viaţă prezentă nimeni nu a ajuns la ea". Atunci
i-am zis: "Noi creştinii credem că în persoana lui Isus Cristos, omul şi
Dumnezeu s-au unit perfect. De aceea, rugăciunea noastră se face mereu prin
intermediul Domnului nostru Isus Cristos, unire personală, dialogală cu el şi
apoi cu Tatăl, care vieţuieşte şi domneşte în vecii vecilor". Budista a
rămas în tăcere, apoi mi-a spus: "Mă voi gândi la asta". Şi cu
înclinaţii profunde şi zâmbete gentile ne-am despărţit.
• Trebuie recunoscută rădăcina
vitală.
Consider aşa de important acest
fapt pentru că societatea noastră devine tot mai mult o împărăţie de moarte.
Tratăm fiinţele vii ca pe nişte lucruri pur materiale şi pe însuşi Dumnezeul
cel viu ca pe o idee abstractă, moartă. De aceea şi distincţiile noastre între
bine şi rău au efecte mortale. Originalul gânditor rus Sestov explică în acest
sens primul păcat al lui Adam. Rodul paradisiac care dădea deosebirea binelui
şi a răului era, din porunca lui Dumnezeu, inseparabil de pomul vieţii. Rupt de
acolo, a adus moartea. Întorcându-ne la contextul nostru iniţial putem spune:
Scopul exerciţiilor spirituale este de a întoarce noţiunile noastre de credinţă
la rădăcina vitală prin rugăciunea vie cu Dumnezeu Tatăl viu, prin Dumnezeu-Om
viu Cristos şi Duhul său dătător de viaţă.
• Şi postul şi pomana?
La prima vedere se pare că, prin
aceşti termeni, ne întoarcem înapoi. În timp ce până acum am vorbit despre ceea
ce trezeşte viaţa, cu aceşti termeni intrăm în sfera indicată ca mortificaţie.
Viaţa se susţine cu hrană. Atunci de ce unul ar trebui să postească? Unii
monahi din deşert practicau abstinenţa în mod aşa de eroic încât ni se pare
neverosimil. În omiliile părinţilor se încerca să se stabilească atât măsura,
cât şi motivele spirituale ale postului. De posturile stabilite în Vechiul
Testament creştinii se simţeau eliberaţi, dar au găsit noi motive.
• Care sunt motivele pentru a
posti?
Primul este caritativ: ceea ce
unul economiseşte din propriul belşug, caritatea împarte celor lipsiţi. Se dă
de pomană. Este un termen considerat astăzi antipatic, dar la origine exprimă
compasiunea sinceră faţă de alţii şi faptul de a le da tot ceea ce ei au
nevoie. Cât priveşte trupul, sfântul Vasile ne asigură că adevăratele sale
necesităţi sunt destul de puţine. Apoi adaugă în omiliile sale despre post şi
motive luate de la medici şi asceţi păgâni. Şi chiar un motiv care ar trebui să
atragă sexul feminin: femeile care postesc sunt mai frumoase. Desigur că toată
acea elocvenţă a înflorit mai ales în predicile de Postul Mare.
• Ce are de spus Postul Mare
lumii de astăzi, care pare să anuleze prezenţa lui Dumnezeu şi simţul
păcatului?
Recunosc că totul sună rău la
urechile lumii până în momentul în care nu o vom ajuta să înţeleagă
avertismentul decisiv al evangheliei: "Faceţi pocăinţă, pentru că
împărăţia lui Dumnezeu este aproape". Să auzim definiţia sa patristică:
"Pocăinţa reînnoieşte botezul; pocăinţa este un pact cu Dumnezeu pentru a
începe o viaţă nouă". Pentru sfântul Grigore din Nazianz pocăinţa este un
"botez de lacrimi". Şi sfântul Efrem a scris: "Sufletul a murit
datorită păcatului. Lacrimile care cad pe un trup nu reuşesc să învie un
cadavru, dar dacă ele cad pe un suflet, îl învie, îl fac să trăiască din
nou". Experienţa ne face să descoperim atâtea rele în lume. Suntem
întristaţi de asta? Mult. Şi totuşi tristeţea este indicată de asceţi printre
viciile fundamentale. Cum să ne eliberăm de ea? Cu promisiunea că orice rău
provine din păcat şi că orice păcat este reparabil prin intermediul pocăinţei.
Un document etiopian, Misterul cerului şi al pământului, asigură:
"Atunci când şi păcatele credinciosului ar fi mari cât munţii şi foarte
numeroase, dacă pocăinţa este asemenea unei scântei, va prevala chiar dacă e
mică, şi va şterge toate păcatele lui". Pentru acest motiv călugării voiau
să facă pocăinţă continuă, aproape ca un Post Mare prelungit. Plângeau
amintindu-şi de păcatele lor.
• Un plâns care poate fi
propus omului de astăzi?
Dar atenţie la ceea ce spun
călugării despre plânsul lor. Nu sunt lacrimi de tristeţe, ci de o emoţie
înduioşătoare, de consolare: Cât de bun este Mântuitorul, mereu gata să repare
orice rău! Spune sfântul Efrem: "O faţă spălată de aceste lacrimi este de
o frumuseţe nepieritoare". Şi oamenii de astăzi? Nu vor să admită păcatul
lor, deci consideră că nu au nevoie de Dumnezeu pentru a-l ierta. Şi atunci le
rămâne numai experienţa tristă a răului. Rămân săraci din punct de vedere spiritual.
Însă sunt suflete generoase care fac pocăinţă pentru ei, mai ales în Postul
Mare, având conştiinţa că noi oamenii suntem un singur organism: suntem legaţi
de o solidaritate care ne face să împărtăşim păcatele precum şi sfinţenia şi
eforturile de bine.
(Giampaolo Mattei, „Comorile
tradiţiei orientale, bogăţie pentru Postul Mare”, după L'Osservatore
romano, 16 februarie 2008; trad. de
pr. Mihai Pătraşcu; sursa: http://www.ercis.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu