vineri, 31 ianuarie 2020

† Întâmpinarea Domnului: Bucuria întâlnirii cu Domnul [2 februarie 2020]

Prezentarea lui Isus la templu (1692) de Jean-Baptiste Jouvenet.
Bucuria întâlnirii cu Domnul
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (2 februarie 2020)           
Lecturi: Malahia 3,1-4; Evrei 2,14-18; Evanghelia Luca 2,22-40; lecturi

Omilie


Astăzi celebrăm „Prezentarea Domnului în templu”, adică un eveniment din viața lui Cristos inspirat din evanghelie: „Maria şi Iosif l-au dus pe copil la Ierusalim, ca să-l ofere Domnului” (Lc 2,22). „Acum patruzeci de zile, am sărbătorit cu bucurie Naşterea Domnului. Iar astăzi a venit ziua fericită în care Isus a fost prezentat în templu, de Maria şi Iosif; el se supune astfel legii lui Moise, dar, în realitate, iese în întâmpinarea poporului său credincios” – este îndemnul prin care preotul îi invită pe credincioși la sărbătoare. Prima mărturie ne vine din secolul al IV-lea de la o pelerină în Țara Sfântă numită Egeria; ea spune că această celebrare vine de la Ierusalim. După ce a fost răspândită în Siria, a ajuns și la Constantinopol (secolul al VI-lea) cu numele grec al „întâlnirii” [hypapantè], adică întâlnirea dintre Mesia și poporul credincios. Trecând în Occident [prin secolul al VII-lea] se celebra pe 2 februarie. Pe la anul 750, în Galia, ajunse să se numească „Curățirea Maicii Domnului” până la reforma liturgică în anul 1969 când vine recuperat cu titlul „Prezentarea Domnului la templu”. La Roma, vine celebrată în zori, de către papa Sergiu I (687-701) cu o procesiune de pocăință cu lumânări: de aici, sărbătoarea luminii lui Cristos. Și astăzi liturgia prevede o procesiune, încă din secolul al X-lea, în care se binecuvântează lumânările. Lumânarea – deci lumina – ne este încredințată în mâniile noastre, ne unește nu numai cu Maria și Iosif, dar și cu Simon și Ana, care strâng copilul ca pe „lumină spre luminarea neamurilor!” (Lc 2,32). Lumânarea sfinţită este simbolul lui Cristos care, jertfindu-se pe sine pe cruce, ne dăruieşte lumina – lumina pascală.



Toate textele biblice sunt centrate pe intrarea lui Isus în templu: anunțul profetului Malahia (Mal 3,1-4), claritatea teologiei din Scrisoarea către Evrei (Evr 2,14-18) și această umilă acțiune relatată de Evanghelia după Luca (Lc 2,22-40), ce adună martori inspirați, pe Simon și Ana.


Profeția lui Malahia (Mal 3,1-4) este între descurajare și destindere așa cum era în reîntoarcerea din exilul babilonic și reforma lui Esdra din secolul al V-lea. Templul este reconstruit. Speranța se împlinește, dar societatea tinde să se corupă. E timpul anunțat de Malahia. Apare un „mesager” sau „înger” – pentru că același cuvânt e în ebraică – care deschide porțile templului pentru a intra Domnul: „iată, îl trimit pe mesagerul meu! El va îndrepta calea înaintea mea. Va intra dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutaţi, mesagerul alianţei pe care voi îl doriţi” (v. 1). Din respect față de Dumnezeu, evreii, ca popor de semiți, atribuie unui mijlocitor ce acționează în numele său și cu puterea sa. Numit „îngerul alianței” are calitățile lui Mesia: să refacă puntea de comunicare între Dumnezeu și omenirea păcătoasă; să restabilească alianța dintre Dumnezeu și poporul său printr-o curățare a inimilor: „căci el va fi ca focul celui care topeşte şi ca leşia celui care spală” (v. 2). Din această curățare se naște un popor nou cu o jertfă plăcută lui Dumnezeu: „îi va plăcea Domnului ofranda lui Iuda şi a Ierusalimului” (v. 4). E ușor de văzut că profeția se aplică lui Cristos, mai ales în versetul care urmează: „mă voi apropia de voi pentru judecată ca un martor grăbit […] împotriva celor care-I oprimă pe cei tocmiți, pe văduvă și orfan, pe cei care înclină judecata străinului și nu se tem de mine” (v. 5). Este Isus în plinătatea misiunii sale ca mântuitor și judecător.



Scrisoarea către Evrei (Evr 2,14-18) a fost redactată într-un context de certuri. Primii creștini de origine ebraică auzeau că Isus nu este Mesia, căci nu avea calitate de preot. El provenea din David, tribul lui Iuda și nu a lui Levi: „este cunoscut că Domnul nostru se trage din Iuda” (Evr 7,14). Isus nu este descendentul lui Aron, marele-preot, dar poate fi preot în maniera lui Melchisedec despre care – în Biblie – este numit „preot al Dumnezeului celui preaînalt” (Gen 14,18): „căci avem mărturie despre el: Tu ești preot în veci, după rânduiala lui Melchisedec” (Evr 7,17). Avem preoția lui Isus, unică și desăvârșită. Cristos salvează dar trăind condiția noastră umană: „Isus a devenit părtaş cu ei [cu oamenii], pentru ca, prin moarte, să reducă la neputinţă […] pe diavol, şi să-i elibereze […] de frica morţii, pe aceia care toată viaţa lor erau reduşi la sclavie” (v. 14-15). Primul efect al mântuirii este eliberarea de „sclavia” morții, principala putere a Răului în om. Prin suferința și jertfa crucii sale, Isus salvează pe aceia cu care au fost legați frățește printr-o fraternitate actualizată prin Întrupare. Cu moartea lui Cristos, omenirea, pentru prima dată în istorie, trăiește adeziune la Dumnezeu. Ispășirea păcatelor ne permite să fim introduși cu Fiul în templul ceresc. Acum nu este vorba de un înger, nici un om, ci mijlocitorul este Cristos care poate împlini misiunea de unire între Dumnezeu și om. Isus este cu totul asemănător cu noi, pentru că este om adevărat, cu un „trup” ca orice ființă umană. Experiența slăbiciunilor noastre face pe Salvatorul nostru capabil de milă față de noi toți: „De aceea, era nevoie să se facă în toate asemenea fraţilor, pentru ca să devină un mare preot îndurător şi vrednic de încredere pentru relaţiile cu Dumnezeu […]. Aşadar, prin faptul că el însuşi a îndurat încercarea, poate să vină în ajutorul celor care sunt încercaţi” (v. 17-18). Astfel îmbrățișarea noastră cu Dumnezeu este deplină și fericită.



La patruzeci de zile după naşterea lui Isus, Maria și Iosif, supunându-se prescrierilor Legii lui Moise, a venit la templul din Ierusalim spre a-i oferi lui Dumnezeu pe copilul lor, întâi născut, şi a împlini ritualul purificării. Evanghelistul Luca relatează prezentarea lui Isus la templu (Lc 2,22-40). Este oferirea lui Cristos Tatălui. Maria şi Iosif îl poartă pe prunc la templu, pentru a fi prezentat și oferi lui Dumnezeu. Este primul născut şi îi aparţine Domnului, după cum scrie în Legea lui Moise (Lev 12,2-8). Pentru Maria este o jertfă. Ea oferă ce a primit. E dureroasă. Cristos este jertfit. Cel jertfit apare în ochii bătrânului Simon ca „lumină”. 



Este sărbătoarea luminii. Cristos este cel care este recunoscut şi prezentat de bătrânul Simeon, ca lumină a lumii: „lumină spre luminarea neamurilor” (v. 32). Aceasta este lumina pe care o vede Simeon în evanghelia de astăzi. Ritul de a binecuvânta şi a aprinde lumânările şi a le duce acasă face referinţă la Cristos care este lumina ce luminează pe orice om. Simeon îl prezintă ca „gloria lui Israel” şi ca semn de contradicţie. Profeţia lui Simeon face să se întrevadă perspectivele suferinţei Mariei: „O sabie îți va străpunge sufletul!” (v. 35). Maria, din cauza intimii sale unirii cu persoana lui Cristos, este asociată cu jertfa Fiului. Dar este și sărbătoarea întâlnirii. Domnul vine în întâmpinarea poporului său care îl aștepta cu credință: Simeon și Ana. Este sărbătoarea întâlnirii lui Dumnezeu, prin Fiul său, cu orice om. Numele Anei şi al strămoşilor săi înseamnă mântuire, binecuvântare: Ana trimite la „dar”, Asher la „fericire”, Fanuel înseamnă „fața [chipul] lui Dumnezeu”. Și Simon înseamnă „ascultă” [de la verbul shemà în ebraică – a asculta]. Nume care vorbesc despre limbajul credinței.

În templul din Ierusalim, Isus radiază lumina; se manifestă: „gloria lui Israel”; strălucește lumina asupra neamurilor [păgânilor]. Să mergem în întâmpinarea lui Cristos unde îl vom găsi la fiecare Liturghie și-l vom recunoaște la frângerea pâinii, în așteptarea venirii măririi sale. Este bucuria întâlnirii cu Domnul!
 



bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu